فعالیت‌های اجرایی فاز ۱۱ در هر شرایطی امسال آغاز می‌شود
فعالیت‌های اجرایی فاز ۱۱ در هر شرایطی امسال آغاز می‌شود
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تداوم مذاکرات با طرف چینی در قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: تمهیداتی اندیشیده شده که تحت هر شرایطی، امسال فعالیت‌های اجرایی این طرح توسعه‌ای آغاز شود؛ حداکثر تا ۲ ماه آینده، می‌توان در این باره با قطعیت بیشتری سخن گفت.

به گزارش نبض انرژی، بر اساس اعلام وزارت نفت،‌ «رضا دهقان» ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه را به هفته‌های آینده موکول کرد و با بیان اینکه قابلیت‌های شرکت‌های ایرانی در شرایط کنونی با زمان آغاز توسعه پارس جنوبی قابل‌مقایسه نیست، افزود: بدون شک شرکت پتروپارس توانمندی لازم را برای اجرای فاز نخست این قرارداد را دارد.

وی در این گفت‌وگو به آخرین وضع دیگر قراردادهای نفتی امضاشده در قالب قراردادهای جدید نفتی نیز اشاره کرد و گفت: قرارداد توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب طبق برنامه در حال پیشرفت است و تاکنون چهار نشست کمیته مدیریت مشترک (JMC) آن برگزار شده است؛ دو مصوبه شورای اقتصاد قرارداد توسعه میدان‌های سپهر و جفیر نیز دریافت شده و فاز اجرایی این قرارداد در روزهای آینده کلید می‌خورد و قرارداد توسعه میدان‌های چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق نیز امسال تنفیذ و وارد مرحله اجرا خواهد شد.

دهقان به تداوم مذاکرات با شرکت‌های داخلی و بین‌المللی هم اشاره کرد و با تصریح بر اینکه با وجود خروج آمریکا از برجام، روند مذاکرات قراردادی متوقف نشده، اظهار داشت: شرکت ملی نفت ایران در سال ۹۷ در مجموع ۱۲ تفاهمنامه مطالعاتی با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا کرده است و با توجه به مذاکراتی که هم‌اکنون در دستور کار قرار دارد، امضای چند قرارداد توسعه‌ای تا پایان سال دور از انتظار نیست.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به طولانی شدن روند برخی مذاکرات، یادآور شد که عوامل متعددی اعم از عوامل درونی و بیرونی بر پیشرفت و حصول نتیجه مذاکرات اثر می‌گذارند.

دهقان درباره عایدی بیش از ۱۰۰ تفاهمنامه‌ مطالعاتی که (پس از برجام تاکنون) بین شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده است، گفت: شرکت ملی نفت برای مطالعاتی که در قالب این تفاهمنامه‌ها انجام می‌شود هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند و شرکت‌های طرف امضا قرار داد هزینه مطالعات را به عنوان بخشی از هزینه‌های بازاریابی خود می‌پردازند.

به گفته وی، با فرض اینکه برای هر مطالعه حداقل ۱.۵ میلیون دلار هزینه شده باشد، در مجموع می‌توان ارزش مطالعات را حدود ۱۵۰ میلیون دلار اعلام کرد.