طرح انتقال آب گورگور به  اردبیل اجرا می‌شود
طرح انتقال آب گورگور به  اردبیل اجرا می‌شود
اردبیل - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: مطالعه انتقال آب چشمه گورگور به شهر اردبیل انجام شده و اسناد آن در حال واگذاری به بخش خصوصی برای اجرایی شدن این پروژه است.

به گزارش نبض انرژی، اصغر سلیمان‌زاده افزود: بدنبال جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این ارتباط هستیم تا این پروژه به سرانجام برسد.

وی گفت: اجرای طرح انتقال آب از چشمه‌های سبلان به شهر اردبیل با هدف شرب بدون اینکه در شهرستان‌های سرعین و نیر مشکلی از بابت تأمین آب به وجود آید، انجام می‌شود.

سلیمان‌زاده افزود: در پروژه انتقال آب چشمه گورگور به اردبیل تا ۵۰ لیتر در ثانیه در ۴۰ نقطه شهر از طریق کارت آب معدنی در بین شهروندان اردبیلی توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش آب شرب اردبیل با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم، افزود: در صورت اتمام این پروژه، در تامین آب شرب اردبیل در سال‌های آینده مشکلی وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل درباره سالم بودن آب چشمه گورگور اظهار داشت: به لحاظ بهداشتی آب این چشمه مشکلی ندارد .

سلیمان‌زاده بیان کرد: در حال حاضر مردم از این چشمه برای آب آشامیدنی بصورت رایگان استفاده می‌کنند و با انتقال آن به اردبیل می‌توان آب سالم و بهداشتی را در اختیار مردم  قرار داد.

او همچنین با اشاره به کسری شدید منابع آب زیرزمینی در منطقه گفت: ذخایر آب پنج سال آینده دشت اردبیل مصرف شده و این رقم به این معنی است که اگر هم‌اکنون به مدت پنج سال آب مصرف نکنیم، منابع آبی به وضعیت اولیه می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل  با بیان اینکه در دشت اردبیل با ۶۳۲ میلیون متر مکعب کسری منابع زیرزمینی آب مواجه هستیم، افزود: این وضعیت دشت اردبیل را در آستانه فرونشست قرار داده و این دشت یکی از ۳۵۵ دشت ممنوعه کشور است.

سلیمان‌زاده بیان کرد: کاهش محسوس بارش‌ها در سال‌های اخیر، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و نیز حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های اضافه از چاه‌ها برای مصرف کشاورزی از جمله مهم‌ترین عوامل کاهش ذخیره در این دشت می‌باشد.

وی معتقد است که برای حفظ و افزایش ذخیره آب در پشت سدها و نیز منابع زیرزمینی، تغییر الگوی کشت، تغییر روش آبیاری، استفاده از گونه‌های کشاورزی کم مصرف آب، آبیاری قطره‌ای و تحت فشار برای افزایش راندمان آبیاری اقدامی ضروری است.