صادرات نفت اوپک افزایش یافت
صادرات نفت اوپک افزایش یافت
صادرکنندگان نفت خاورمیانه که عضو اوپک هستند، عرضه نفت‌خام را در اوت به بالاترین حد در چهار ماه گذشته افزایش دادند.

به گزارش نبض انرژی، آمار گردآوری شده توسط بلومبرگ حاکی از آن است که عربستان سعودی، عراق، کویت و امارات متحده عربی که حدود سه چهارم از تولید نفت اوپک را تشکیل می‌دهند مجموعا ۱۵.۷۳ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات در اوت صادر کردند که در مقایسه با ژوییه ۷۳۶ هزار بشکه در روز بالاتر بوده است.

جریان نفت خام و میعانات از سوی چهار صادرکننده از این پنج صادرکننده افزایش پیدا کرد و تنها کویت نفت کمتری در اوت نسبت به ژوییه صادر کرد. بزرگترین افزایش صادرات از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی صورت گرفت و صادرات هر کدام بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز رشد کرد. صادرات عراق از پایانه نفتی بصره به میزان ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. همچنین صادرات نفت ایران نیز ۶۵ هزار بشکه در روز رشد نشان داد. در مقابل صادرات نفت کویت بر مبنای ماه به ماه ۱۰۶ هزار بشکه در روز کاهش داشت.

صادرات نفت از خلیج فارس به هند که نزدیکترین بازار بزرگ است، در اوت نسبت به ماه پیش از آن بهبود یافت. عراق با سهم ۴۵ درصدی، بزرگترین سهم را از این بازار در دست داشت.

جریان نفت به آمریکا نیز برای نخستین بار در ۹ ماه گذشته با رشد صادرات از سوی عربستان سعودی، افزایش پیدا کرد با این حال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۸ درصد کاهش نشان می‌دهد و از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون هر ماه پایین یک میلیون بشکه در روز بوده است.

صادرات بالاتر به آمریکا در آمار واردات که اواسط سپتامبر منتشر می‌شوند، منعکس خواهد شد زیرا محموله‌هایی که اوایل اوت بارگیری شده‌اند در سپتامبر به خلیج مکزیکو یا وست کاست می‌رسند. کشتیهای دیگری که مقصدشان نامعلوم است نیز ممکن است به سمت آمریکا در حرکت باشند.

صادرات نفت تولیدکنندکان خاورمیانه به چین بر مبنای ماه به ماه کاهش داشت اما اگر مقصد نهایی کشتیهای بیشتر مشخص شود، ممکن است روند مذکور معکوس شود. عراق در اوت صادرات نفت خود به چین را به بالاترین حد از فوریه رساند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرات به ژاپن در اوت نسبت به ژوییه تغییری نداشت و پایین دو میلیون بشکه در روز ماند. امارات متحده عربی و عربستان سعودی با سهم ۴۵ درصدی و ۴۱ درصدی در ماه گذشته، بازار این کشور را در دست داشتند.

اما صادرات نفت به کره جنوبی که یکی دیگر از خریداران بزرگ آسیایی است، در اوت به پایین‌ترین حد از ژانویه سال ۲۰۱۷ رسید. عربستان سعودی و امارات متحده عربی حجم کمتری به این کشور صادر کردند اما محموله‌های نفتی که به مقاصد نامعلوم در حرکت هستند، ممکن است این تصویر را تغییر دهند.

پیش از این نظرسنجی اخیر رویترز منتشر شد که بر اساس آن، تولید نفت اوپک در اوت ۲۹.۶۱ میلیون بشکه در روز برآورد شده که ۸۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح تولید ژوییه بالاتر بوده است. این افزایش تولید با توجه به این‌که تولید نفت ایران و ونزوئلا کمتر بوده و عربستان سعودی نیز پایبندی بالاتر از سقف تعیین شده به توافق کاهش تولید نشان داده، تعجب‌آور است.