خرید طلای سیاه در بورس
خرید طلای سیاه در بورس
رینگ بین‌الملل بورس انرژی تاکنون شش دفعه میزبان طلای سیاه بوده و نفت خام در این فرآیند تاکنون تنها سه مرتبه به فروش رفته است. البته آنطور که نفتی‌ها می‌گویند بعد از هربار عرضه، تعدادی خریدار برای خرید مراجعه کرده‌اند اما اقدام به خریده نکرده‌اند.

 

به گزارش نبض انرژی، ششم و بیستم آبان‌ماه، نخستین و دومین عرضه نفت خام در بورس بود که نسبتاً با موفقیت انجام شد و نفت خام به فروش رسید. اتفاقی که با هدف تنوع بخشی راه‌های فروش نفت پای بخش خصوصی را به فروش نفت باز کرد و نفتی‌ها رضایت خود را از این اتفاق ابراز و اعلام کردند که این فرآیند ادامه‌دار خواهد بود. نفت در مرحله سوم و چهارم عرضه در بورس بی مشتری ماند اما در مرحله پنجم یک محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای با قیمت ۵۲ دلار و ۲۵ سنت برای هر بشکه معامله شد. معامله‌ای که در مرحله ششم پایدار نماند و در این مرحله باز هم نفت در بورس بی‌مشتری ماند.

نفتی‌ها فروش نرفتن نفت در بورس را اتفاقی طبیعی دانسته و بر این باورند که متقاضیان در حال آشنایی با این فرآیند هستند. آن‌ها هم‌چنین بر عرضه مداوم و هفتگی نفت و میعانات گازی در رینگ بین‌المللی بورس انرژی تاکید دارند و این اقدام را وظیفه وزارت نفت می‌دانند. از سوی دیگر اعلام کرده‌اند که در هر عرضه مراجعان زیادی برای خرید نفت در بورس اقدام می‌کنند که پیشنهاداتی را نیز ارائه کرده‌اند که این پیشنهادات در حالی بررسی و در انتظار اخذ مجوز است.

در این راستا، امیرحسین تبیانیان – نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس با اشاره به بی مشتری ماندن ششمین عرضه نفت در بورس اظهار کرد: در عرضه ششم هم چند مشتری داشتیم که مراجعه کردند و به دلایل مختلف پیش پرداخت خود را برای شرکت در معامله واریز نکردند.

وی با بیان این‌که خریداران برای اقدام باید چند موضوع را مد نظر داشته باشند، توضیح داد: با توجه به نوع فروشی که در بورس صورت می‌گیرد یک بحث لجستیک و کشتی مطرح است که خریدار باید فراهم کند. یک بحث هم بازاریابی است که مشتری باید بتواند محموله‌ای که از ما خرید می‌کند را به فروش برساند. یک بحث هم تأمین مالی است. به عبارت دیگر این خرید سه حلقه دارد.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس ادامه داد: هرکدام از خریداران که با آن‌ها آشنا می‌شویم، اگر بتوانند برای هرکدام از عرضه‌ها با توجه به قیمت بازار و قیمتی که در فرآیند کشف قیمت تعیین می‌شود، اقدام کنند دست به خرید می‌زنند.

تبیانیان درباره به فروش نرفتن نفت در بورس گفت: به نظر من این موضوع در بازار فیزیکی طبیعی است اما برخی درخواست‌هایی دارند که درباره نوع و شیوه پرداخت مطرح است و ما هر موضوعی را به تناسب این‌که بتوانیم شرایط آن را فراهم کنیم، شیوه‌ها را اعمال می‌کنیم.

 

  • منبع خبر : ایسنا