جنگ آینده کشورها جنگ آب نیست
جنگ آینده کشورها جنگ آب نیست
عضو هیئت علمی گروه برق و قدرت دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: جنگ آینده، جنگ انرژی‌ست نه جنگ آب زیرا آب شور را می‌توان با انرژی، به آب شیرین تبدیل و مشکلات آن را حل کرد بنابراین باید به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر رفت یعنی انرژی‌هایی که پایان نمی‌پذیرند.

به گزارش نبض انرژی، سیدمهدی میر ایمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امروزه انرژی الکتریکی که تولید می‌شود از مسیر انرژی‌های فسیلی می‌گذرد، اظهار کرد: انرژی فسیلی به عنوان نمونه در مازوت، که یک نوع فرآورده نفتی نزدیک به گازوئیل است در نیروگاه حرارتی نکا در کوره‌ها آتش گرفته و تبدیل به انرژی گرمایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از مسیر انرژی گرمایی، آب تبخیر و توربین ها می‌چرخد و در نهایت انرژی الکتریکی تولید می‌شود، تصریح کرد: اغلب انرژی‌های الکتریکی که در ایران تولید شده تقریبا ۹۵درصد از انرژی‌های فسیلی است.

عضو هیئت علمی گروه برق و قدرت دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بابیان اینکه مشکل اصلی انرژی فسیلی پایان‌پذیر بودن آن است، گفت: انرژی تجدیدپذیر شامل چند نوع انرژی از جمله انرژی خورشیدی، بادی، زمین گرمایی و انرژی امواج دریا بوده و از همه مهم‌تر انرژی خورشیدی است که از طریق سلول‌های خورشیدی استحصال می‌شود.

میرایمانی با اشاره به اینکه در دنیا  بیشترین اقبال، به سمت سلول‌های خورشیدی و توربین‌های بادی است، خاطرنشان کرد: سلول‌های خورشیدی تقریباً گران‌تر از انرژی‌های دیگر است و برای تولید سلول‌های خورشیدی ازطریق انرژی می‌توان مقدار مشخصی تولید داشت که نیاز به هزینه بیشتر دارد.

وی افزود: انرژی‌های خورشیدی معمولا در نواحی کویری و در جاهایی که آفتاب بیشتری وجود دارد، استفاده می‌شوند به طور مثال عربستان، لیبی و شیلی بهترین کاندیدای تولید انرژی خورشیدی است که حدود ۲۰۰ مگاوات استخراج می‌کنند.

انرژی خورشیدی در مازندران توجیه کمتری دارد

عضو هیئت علمی گروه برق و قدرت دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بابیان اینکه در مازندران در طول سال بیشتر هوا ابری است، تصریح کرد: انرژی خورشیدی در این استان توجیه کمتری دارد و حتی با نصب توربین‌های بادی باید شرایط پروفیل باید آن منطقه، ارزیابی شود و گاهی توربین های بادی در داخل دریا(آبشور) و در مواقعی در ساحل(آنشور) نصب می‌شوند که می‌توان از آن استفاده کرد.

میرایمانی بااشاره به اینکه در مازندران توربین‌های بادی بهتر جوابگوی تولید انرژی است، افزود: انرژی تجدیدپذیر در ایران به صورت کلی از اقبال کمی برخوردار بوده و دلیل اصلی آن، ارزان بودن انرژی الکتریکی است.

وی ادامه داد: ارزان بودن انرژی الکتریکی به این معناست که ما بدون استفاده از باد یا خورشید از منابع انرژی فسیلی ارزان‌تر استفاده می‌کنیم زیرا انرژی الکتریکی در ایران یارانه‌ای است و در مقایسه با قیمت جهانی، قیمت واقعی ندارد.

عضو هیئت علمی گروه برق و قدرت دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بیان کرد: بر همین اساس در کشور ما کمتر به انرژی تجدیدپذیر توجه شده و بخش خصوصی در این امر رغبتی ندارد اما تولید انرژی تجدیدپذیر در کشورهای دیگر به بخش‌های خصوصی واگذار می‌شود.

میرایمانی با بیان اینکه برای رسیدن زودتر به نتیجه نیاز به تقویت زیرساخت اقتصادی در کشور بوده زیرا انرژی فسیلی رو به پایان است، گفت: لزوم حرکت کردن به سمت انرژی تجدیدپذیر به شدت احساس می‌شود که با اصلاح زیرساخت‌ها و به کارگیری بخش خصوصی می‌توان در این راستا گام برداشت.

وی یاد آورشد: یکی از بزرگ‌ترین مصرف کننده‌های انرژی فسیلی خودروها هستند و در کشورهای پیشرفته پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۳۰ نصف خودروها برقی و در سال ۲۰۵۰ تمام خودروها برقی شوند اما باتوجه به اینکه این خودروها نیاز به انرژی الکتریکی دارند، باید راهکاری در این خصوص اندیشیده تا انرژی‌های الکتریکی، به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر سوق داده شود.