جزئیات مخالفت کمیسیون انرژی با طرح«یک لیتر بنزین به ازای هر ایرانی در هر روز»
جزئیات مخالفت کمیسیون انرژی با طرح«یک لیتر بنزین به ازای هر ایرانی در هر روز»
قره خانی ضمن اعلام خبر رد طرح «یک لیتر بنزین به ازای هر ایرانی در هر روز» در کمیسیون انرژی مجلس،از مخالفت این کمیسیون با افزایش قیمت سوخت و اجرای سهمیه بندی آن با توجه به شرایط روز اقتصادی خبر داد.

به گزارش نبض انرژی؛اسدالله قره‌خانی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در خصوص رد طرح «یک لیتر بنزین به ازای هر ایرانی در هر روز» گفت: هر طرحی در این خصوص که به تصویب برسد باید منجر به کاهش مصرف سوخت، جلوگیری از قاچاق سوخت، تامین کننده هزینه‌های تولید سوخت و ارتقا کیفیت آن، توسعه و استفاده از تکنولوژی های روز در پالایشگاه‌ها بوده و آنرا مدنظر داشته باشد.

وی افزود: بر اساس طرح اعطای یک لیتر بنزین به هر ایرانی در هر روز، سهمیه‌ای به افراد داده می‌شود که در نهایت در پایان هر ماه به یک باره همه به دنبال فروش آن هستند. از سویی اگر کسی 2 خودرو داشته باشد آیا این سهمیه پاسخگوی مشکلات خانواده‌ها را می‌دهد؟ همچنین آیا ۶۰ لیتر بنزین به ازای هر ماه برای آنها کافی است در حالی که برخی از افراد بین 50 تا 100 کیلومتر برای رسیدن به محل کارشان در روز مسافت طی کرده و یا در ترافیک می‌مانند؟

قره‌خانی گفت: اگر در پایان هر ماه افراد بخواهند حجم زیادی از بنزین سهمیه‌ای باقیمانده در کارت‌ها و سامانه اختصاصی این کار را بفروشند قطعا عرضه و تقاضا به هم خواهد خورد که در آن زمان دلالان وارد شده و بازار را به هم خواهد ریخت.

نماینده مردم علی آباد کتول اظهار داشت: با اجرای طرح یک لیتر بنزین به ازای هر ایرانی در هر روز منجر به آن خواهد شد که قیمت بنزین در هر نقطه از ایران و به ویژه در مرزها متفاوت شود و در نهایت هم بنزین سهمیه‌ای، سر از قاچاق در می‌آورد .

افزایش قیمت بنزین،گرانی به دنبال دارد

این عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: آنهایی که نیاز به خریداری بنزین با قیمت آزاد که شاید ۳ هزار تومان باشد دارند کالا و خدمات مورد نیازشان را هم باید به همین نسبت بالاتر خریداری کنند و با توجه به قیمت بنزین آزاد قطعا نرخ‌ها هم در جامعه افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده اعلام نرخ بنزین آزاد می‌تواند بین ۶ تا ۸ درصد تورم را افزایش دهد و به نظر می‌رسد که چنین موضوعی شدنی نیست.

قره‌خانی خاطرنشان کرد: اگر چنانچه بنزین با نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومان و گازوئیل هم با نرخ 2 هزار تومان باشد آیا منجر به تداخل بنزین و گازوئیل از سوی برخی افراد برای فروش به مردم نخواهد شد لذا باید تصمیماتی کامل و جامع اتخاذ کرد.

وی گفت: نمایندگان مجلس موافق طرح خاص و برنامه‌ریزی ویژه‌ در این خصوص هستند در صورتی که با این طرح‌های کوچک نمی‌توان کار را پیش برد.با وجود این که نیت نمایندگان مجلس تاکید بر رعایت عدالت است،اما باید تصمیماتی که در سطح کلان ملی اتخاذ می‌شود کارشناسی‌تر و پخته‌تر بوده و همه دستگاه‌ها در آن سهیم باشند و نظرات کارشناسی در این خصوص جمع آوری شده تا در نهایت بتواند عملیاتی و اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی افزود: اعتقاد و نظر نهایی کمیسیون انرژی با توجه به شرایط روز و تصمیم گیری در خصوص حامل‌های انرژی آن است که در کلیه طرح‌ها، مباحث اجتماعی، امنیتی و اقتصادی دیده شود لذا کمیسیون انرژی در حال حاضر قائل به آن نیست که قیمت سوخت را افزایش داده و سهمیه بندی را اجرا کند.

  • منبع خبر : فارس