تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای یک ضرورت است
تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای یک ضرورت است
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تاکید کرد: انتشار گازهای گلخانه ای اصلی ترین علت تغییر اقلیم و گرمایش جهانی است، بنابراین برای کاهش تاثیرات آن بر محیط زیست و به طور کلی روند زندگی، ملزم به کاهش انتشار این گازها هستیم.

به گزارش نبض انرژی،بهروز ابطحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در مورد گرمایش جهانی یا همان تغییر اقلیم نظرات متفاوت و در برخی موارد متناقض وجود دارد، اما در سال های اخیر نظری که می گوید کره زمین رو به گرم شدن می رود، نظر غالب است و اندازه گیری ها هم این موضوع را نشان می دهد؛ کشورهای عضو توافق پاریس هم معتقدند که نباید دمای زمین بیشتر از یک و نیم درجه افزایش یابد.
وی اظهار داشت: افزایش دما روی محیط زیست تاثیر بسیار داشته از جمله اینکه موجب ذوب شدن کلاهک های یخچالی زمین شده است، تصاویر ماهواره ای هم این موضوع را در دهه های اخیر نشان می دهد، در واقع در نیم قرن اخیر نشان دادند که حجم یخچال ها در مناطق قطبی و در مناطقی مانند هیمالیا کاهش یافته است.
ابطحی تاکید کرد: بنابراین نظر غالب در جهان این است که تغییرات آب و هوایی و اقلیمی وجود دارد که بخشی از آن می تواند ناشی از فعالیت های انسانی باشد و طبیعتا برخی کشورها از این موضوع بیشتر متاثر می شوند و برخی کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند.
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اظهار داشت: ایران به واسطه قرار داشتن در منطقه خشک و نیمه خشک می تواند از عوارض تغییرات اقلیمی بیشتر متاثر شود.
وی درباره پیوستن به معاهده آب و هوایی پاریس گفت: موضوع پیوستن به معاهده پاریس بیشتر در حوزه تصمیم گیری سازمان هواشناسی و ارگان هایی مانند وزارت امور خارجه است، معمولا در کنار موضوعات علمی که در تغییر اقلیم مطرح است مسائل سیاسی نیز وجود دارد، همچنین برخی از کشورها موضوعات مرتبط با توسعه و منافع صنعتی خود را به مسائل علمی پیوند داده اند، از این رو موضوع شاید از آنچه در نگاه اول به نظر می رسد پیچیده تر باشد بنابراین لازم است در این موضوعات همیشه حاشیه ها و پیچیدگی ها را در نظر گرفت.
وی افزود: می بینیم که برخی از قدرت های بزرگ دنیا که تاثیر بیشتری نیز در تغییرات آب و هوایی دارند به علت صنعتی بودن و یا سطح فعالیت هایی که در سطح جهان دارند، این معادلات را به رسمیت نمی شناسند و یا همکاری لازم را انجام نمی دهند بنابراین بخشی از تصمیم گیری در این موضوع فراتر از موضوعات علمی است و لازم است همه موارد را با هم دید.
ابطحی در عین حال تصریح کرد: به هر حال همکاری با این معاهده یک ضرورت است چون موضوعات اصلی مطرح در تغییر اقلیم عمدتا می تواند در راستای منافع بشر باشد و در کشور ما روی این موضوعات توجه ویژه ای وجود دارد و باید همگام با تحولات جهانی در جهت کاهش تاثیرات انسانی پیش رویم، در این شکی نیست، اما در کنار تمام این مسایل شاید لازم باشد ملاحظات سیاسی و توسعه ای کشور هم در نظر گرفته شود.
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اظهار داشت: به هر صورت ما به عنوان پژوهشگاه و افرادی که صرف علم را می بینیم همواره طرفدار این هستیم که نهایت تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش تاثیرات انسانی بر حوضه های آبی، دریاها و سواحل صورت گیرد.
وی ادامه داد: در این مسیر سعی خود را می کنیم و این تلاش ها برخی به صورت انتشار گزارش های علمی است که تمام سعی خود را بابت تهیه و مطرح کردن آنها با مسوولان به کار می بندیم، برخی نیز در قالب اعلام هشدارها و خطراتی است که در گشت های تحقیقاتی خود به آنها می رسیم.
ابطحی با تاکید بر این که تمام این اقدامات در جهت حفظ محیط زیست دریایی است، گفت: ارتباط دریا با خشکی و تغییرات آب و هوایی یک ارتباط تنگاتنگ است بنابراین تمام اینها مانند یک زنجیره به هم پیوسته هستند که باید برای حفاظت از آنها تلاش کنیم.
علمی 9014**2017