ترمز قیمت نفت کشیده شد
ترمز قیمت نفت کشیده شد
اگرچه قیمت نفت دیروز به دنبال حمه به تاسیسات نفتی عربستان و کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت این کشور تا نزدیک ۷۰ دلار در هر بشکه بالا رفته بود اما امروز با اعلام آمریکا مبنی بر استفاده از ذخایر استراتژیک برای کاهش نوسانات،‌ از رشد باز ماند و حتی در ساعات اولیه تا دو درصد نیز پایین آمد.

به گزارش نبض انرژی، حمله به تاسیسات نفتی عربستان در شرق این کشور تولید نفت دنیا را ۵ درصد کاهش داده است. با این حال عربستان اعلام کرده تا زمان انجام تعمیرات و بازگشت تولید،‌ از ذخایر استراتژیک خود برای پاسخگویی به مشتریان استفاده می‌کند. با این حال داده‌های کشتیرانی نشان می‌دهد پس از آنکه حمله به تأسیسات نفتی عربستان تولید نفت این کشور را نصف کرد، حداقل ۱۱ ابرنفتکش منتظر بارگیری نفت از پایانه‌های نفتی عربستان هستند.

با وجود این موارد اما قیمت نفت نتوانست به رشد دیروز خود ادامه دهد. نفت برنت که دیروز تا مرز ۷۰ دلار نیز بالا رفته بود امروز ۲۲ سنت پایین آمد و ۶۷ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه قیمت خورد. نفت شاخص آمریکا نیز  ۴۹ سنت ارزان‌تر از آخرین قیمت‌های دیروز معامله شد و به ۶۲ دلار و ۴۱ سنت رسید.

اعلام آمادگی آمریکا برای آزادسازی ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان، از جمله دلایل افت قیمت نفت به شمار می رود.

البته تنش‌ها در خاورمیانه ممکن است بدتر شود و در این شرایط، قیمت نفت ممکن است برای مدتی بالا باقی بماند.