تاسیسات نفتی کشور به دور از آسیب دیدگی/ قیمت محصولات پتروشیمی امسال افزایش نمی یابد
تاسیسات نفتی کشور به دور از آسیب دیدگی/ قیمت محصولات پتروشیمی امسال افزایش نمی یابد
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: هیچ گزارشی مبنی بر آسیب‌دیدگی خطوط لوله و انتقال نفت خام و فراورده‌های هیدروکربوری در شبکه گسترده کشور گزارش نشده است.

رضا پدیدار در گفت و گو با نبض انرژی گفت: در استان خوزستان تجهیزات و تاسیسات ثابتی وجود دارد که تا جایی که مقدور بوده به جز بخشی از خطوط انتقال که زیرزمین مدفون نیست ، آنها را از گزند سیل دور کرده‌اند.

پدیدار با بیان اینکه تا به امروز هیچ گزارش مدونی مبنی بر آسیب‌دیدگی خطوط لوله و انتقال نفت خام و فرآورده‌های هیدروکربوری از سوی مقامات مسئول در وزارات نفت اعلام نشده، افزود: خطوط نفتی در واقع جزو تاسیسات  استراتژیک کشور محسوب شده و ارائه گزارش از آسیب دیدن یا سالم ماندن آنها ثمره‌ای جز ایجاد حساسیت در کشور ندارد.

قیمت میعانات گازی افزایش نخواهد یافت

وی در خصوص احتمال گرانی نرخ ماده اولیه پِت در سال‌جاری، خاطر نشان کرد: بر اساس توافقی که وزارت نفت انجام داده،قیمت میعانات گازی در سال‌جاری برای شرکت‌های پتروشیمی افزایش نخواهد یافت و بالتبع شرکت‌های  پتروشیمی نیز قیمت‌ها را تغییر نخواهند داد.

پدیدار افزود: بر اساس اینکه به شرکت‌های پتروشیمی اجازه داده شده که تا سقف یک میلیارد دلار، فروش‌ ارز خود را برمبنای قیمت آزاد تسعیر کنند و با مابه التفاوت آن بتوانند مجتمع‌های خود را اداره کنند لذا انتظار می‌رود شرکت‌های پتروشیمی کشور امسال قیمت پت را افزایش ندهند تنها در صورتی این افزایش نرخ‌ها مفروض است که وزارت نفت قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را افزایش دهد که چنین موضوعی فعلا در دستور کار وزارت نفت نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچکدام از شرکت‌های پتروشیمی محدودیت دریافت خوراک ندارند، تصریح کرد: خوراک شرکت‌های پتروشیمی بر اساس همان سهمیه‌های برنامه‌ریزی شده در وزارت نفت در سال گذشته محاسبه و به طور منظم در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی افزود: نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی نیز بر اساس نرخ سال 1397 است و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر مواد هیدروکربوری برای سال 98 هیچگونه تغییری در قیمت‌ها اعمال نکرده است.

پدیدار ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت‌ها در هاب انرژی جهانی تغییر نکرده،  ایران نیز تغییری در قیمت‌ها نداده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که با توجه به التهاب اقتصادی و مسائلی که در شروع سال و  به واسطه افزایش بعضی از شاخص‌های پایه در اقتصاد کشور صورت گرفت، اگر دولت قیمتها را افزایش بدهد، نرخ تورم رشد خواهد کرد و تورم در شرایطی که سطح تولیدمان هنوز افزایش پیدا نکرده می‌تواند به رکود کمک کند و گردش مالی را کاهش دهد، بنابراین تصور نمی‌شود چنین اتفاقی رخ دهد.

اختیارات نامحدود به مدیران، موجب فساد می‌شود

پدیدار در خصوص پرونده اختلاس شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا به این اندازه که در ایران به مدیران اختیار می‌دهند، اختیار عمل داده نمی‌شود، گفت: دادن اختیارات نامحدود به مدیران موجب فساد و بروز چنین سوءاستفاده هایی می‌شود.

وی درپایان خاطر نشان کرد: اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی صحت ندارد و رقم 6میلیارد یورو در واقع گردش مالی شرکت بازرگانی پتروشیمی بوده است.