برخورداری 1950 روستا سال آینده از نعمت آب سالم /  افزایش 4400 مگاوات ظرفیت جدید در شبکه برق کشور
برخورداری 1950 روستا سال آینده از نعمت آب سالم /  افزایش 4400 مگاوات ظرفیت جدید در شبکه برق کشور
وزیر نیرو اعلام کرد: امسال بیش از یک میلیون و 170 هزار نفر از هموطنان در 1511 روستا به شبکه آب بهداشتی سالم دسترسی پیدا کردند و قرار است سال آینده 1950 روستای دیگر با بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت از این نعمت برخوردار شوند.
به‌گزارش ، “رضا اردکانیان”  در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران با ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه برای توسعه دسترسی مردم به آب اظهار داشت: امسال 9 تصفیه خانه بزرگ به بهره برداری رسید که با برنامه ریزی‌های انجام شده در سال آینده 11 تصفیه خانه دیگر نیز وارد مدار می‌شود و در مجموع جمعیتی حدود یک میلیون و 300 هزار نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند.
اردکانیان با اشاره به اقدام‌های وزارت نیرو در حوزه در بخش فاضلاب گفت: امسال 31 تصفیه خانه بزرگ فاضلاب که یک و نیم میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، به بهره برداری رساندیم و در تلاش هستیم در سال آینده 21 تصفیه خانه دیگر را با توان پوشش جمعیت سه میلیون نفری وارد مدار کنیم.
وی با اشاره به اهمیت توسعه شبکه آبیاری و زهکشی برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز کشور، گفت: ما در سال 97 موفق شدیم این شبکه‌های آبیاری در 56 هزار هکتار زمین اجرا شد و در تلاش هستیم در سال آینده 46 هزار هکتار زمین نیز به این شبکه اضافه شود.
اردکانیان با اشاره به مزیت‌های احداث سدهای جدید اظهار داشت: با احداث سدهای جدید در سال 97 موفق شدیم 1.1 میلیارد مترمکعب آب در کشور را مهار کنیم و طبق برنامه در سال 98 درصدیم یک میلیون و 300 میلیارد مترمکعب دیگر به ظرفیت مهار آب کشور اضافه کنیم.
وی از سدها به عنوان یکی از راههای کنترل سیلاب و کاهش خسارت مادی و جانی ناشی از آن یاد کرد و گفت: امسال با توجه به افزایش بارش‌ها در کشور، به برکت وجود همین سدها توانستیم خطرات ناشی از سیلاب در کشور به نحو مناسبی مدیریت کنیم.
وزیر نیرو با اشاره به آغاز سفرهای نوروزی به مردم توصیه کرد در سفرهای نوروزی به هشدار بروز سیل در مسیل‌ها و سیلاب‌ها توجه کنند.
اردکانیان درباره وضعیت برق نیز در سال 97 اظهار داشت: امسال هشت نیروگاه جدید وارد مدار شد که یک هزار و 215 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرد؛ برای سال آینده تلاش می‌کنیم 22 نیروگاه جدید را وارد مدار کنیم تا 4400 مگاوات ظرفیت جدید در شبکه برق کشور اضافه شود.
وی گفت: دولت و بخش خصوصی در سال 97 برای صنعت آب و برق و بهبود شبکه فاضلاب در مجموع 16 هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه گذاری کردند.
اردکانیان اظهار امیدواری کرد، با برنامه‌ریزی مناسب بتوان مصرف آب و برق را به شکل مناسبی مدیریت کرد تا با افزایش تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرایط اوج مصرف را تابستان سال 98 به راحتی پشت سر گذاشت.
  • منبع خبر : وزارت نیرو