انگشت تدبیر روی کلید روشنایی روستایی
انگشت تدبیر روی کلید روشنایی روستایی
توسعه شبکه برق‌رسانی در آبادی‌های کوچک و بزرگ آذربایجان‌غربی به تحول شباهت دارد و طی چهل سال گذشته کلید بسیاری از روستاهای دورافتاده و سخت‌گذر با دست‌های امیدبخش خدمتگزاران مردم روشن شده است.

به گزارش نبض انرژی، تحول در گسترش امکانات و جریان توسعه در مناطق روستایی را می‌توان در استان‌های مرزی کشور و از جمله آذربایجان‌غربی مورد سنجش قرار داد تا جایی که تعداد روستاهای برق‌دار این استان به ۲ هزار و ۸۱۲ روستا رسیده و  ضریب برق‌رسانی به روستاها به همت دولت دبیر و امید از ۹۲.۵ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۹۹.۹۸ درصد افزایش یافته است.

دسترسی مناسب و آسان به انرژی بدون تردید، موتور توسعه روستایی به شمار می‌رود اما از کنار آسایش و آرامشی که شبکه توزیع برق به مردمان ساده آبادی‌های دور و نزدیک هدیه می‌کند هم به سادگی نمی‌توان گذر کرد.

پرویز سعیدی، ساکن روستای «آباجالو» ارومیه معتقد است که نبود برق، آسایش زندگی روستایی را هم با دشواری مواجه می‌کند و به برکت تلاش مسوولان و دولتمردان جمعیت قابل توجهی از روستانشینان از برق برخوردار هستند.

«آیسو ضیایی» یکی دیگر از اهالی این روستا در خصوص بهره‌مندی روستاها از نعمت برق گفت: به همت مسوولان خدمات زیربنایی همچون مناطق شهری به روستاها رسیده و توسعه این خدمات با در سال‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته تا جایی که توسعه خدمات زیربنایی در روستاها به طور کامل مشهود است.

«نوید دولت‌خواه» یکی از روستاییان ساکن منطقه «نازلوچای» ارومیه نیز گفت: یکی از برکت‌های بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت در مناطق روستایی، برخورداری از خدمات زیربنایی از جمله نعمت برق است؛ برخورداری از برق مبنای استفاده از تجهیزات مدرن و تکنولوژی در دورافتاده ترین مناطق کشور به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی هم با تاکید بر اینکه تعداد روستاهای برق‌دار به ۲ هزار و ۸۱۲ روستا رسیده است، گفت: در حال حاضر جمعیت ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۹.۹۸ درصد روستاهای آذربایجان‌غربی از نعمت برق برخوردار هستند.

اکبر حسن‌بگلو افزود: شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی با ۲۷ هزار و ۴۰۳ کیلومتر شبکه توزیع برق، وظیفه خدمات‌رسانی به یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۵۰۹ مشترک را در ۲۱ مدیریت بر عهده دارد و هشتمین شرکت توزیع بزرگ کشور است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۹ طرح برق‌رسانی طی هفته دولت در این استان با ۲۹۰ میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این طرح‌ها در شهرستان‌های ارومیه، اشنویه، پلدشت، شاهین‌دژ، مهاباد، میاندوآب، نقده، خوی، چایپاره، سردشت، پیرانشهر، سلماس و تکاب در مرحله افتتاح قرار دارد.

حسن‌بگلو اظهار داشت: برای اجرای این طرح‌ها ۹۱ کیلومتر شبکه ۲۰ کیلوولت هوایی و زمینی، ۱۱۴ دستگاه پست هوایی و ۷۲ کیلومتر شبکه فشارضعیف هوایی و زمینی احداث شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه ۹ طرح از ۱۲۹ طرح افتتاحی هفته دولت مربوط به مناطق روستایی است، بیان کرد: این طرح‌ها در شهرستان‌های چالدران، خوی، بوکان و تکاب به بهره‌برداری می‌رسد.

حسن‌بگلو ادامه داد: برای برق‌رسانی به روستاهای نفتو، زنکره، داشلی بولاغ، عربین کندی، مسجدلو و مجنون به‌به جیک شهرستان چالدران ۲۲ میلیارد و ۹۵۱ میلیون ریال هزینه صرف شد.

وی افزود: همچنین طرح‌های روستای جعفرآباد خوی با چهار میلیارد و ۱۸۱ میلیون ریال هزینه، روستای کانی محمدعلی بوکان با سه میلیارد و ۲۲۲ میلیون ریال هزینه و روستای چیچکلو تکاب با هشت میلیارد و ۷۱۷ میلیون ریال هزینه به بهره‌برداری می‌رسد.

نزدیک به ۹۹ درصد جمعیت سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفری آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور از نعمت برق برخوردار هستند؛ سالانه یک‌هزار و ۲۵۰ مگاوات برق در این استان تولید و تنها یک‌هزار مگاوات آن در سال مصرف می‌شود.