امیدوارم منظور اروپایی ها “نفت در برابر غذا” نباشد!
امیدوارم منظور اروپایی ها “نفت در برابر غذا” نباشد!
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه INSTEX می تواند نقطه شروعی باشد ،اظهار کرد: من امیدوارم کلماتی که در این متن مبنی بر تجارت مشروع یا مشروط آمده معنای عملی آن، نفت در برابر غذا و دارو نباشد که اگر اینگونه باشد همه اجزای حاکمیت و جناح های سیاسی در کشور با آن مخالف هستند.

به گزارش نبض انرژی؛محمد جواد جمالی نوبندگانی در رابطه با کانال مالی ایران و اروپا اظهار کرد: ما موضوعی به نام برجام داریم و باید بازگردیم و ببینیم که هدف از امضای برجام چه بود. بعد از ماه ها مذاکره، جمهوری اسلامی ایران پذیرفت که از برخی از حقوق مشروع خود بخصوص در غنی سازی و اقدامات صلح آمیز هسته ای چشم پوشی کند و در مقابل هم اتحادیه اروپا و کشورهای ۱+۵ فضای مناسبی از نظر سیاسی و اقتصادی برای جمهوری اسلامی در سطح منطقه و بین المللی فراهم کند.

او در ادامه افزود: تکلیف آمریکا که معلوم شد ولی از اروپا به عنوان اینکه یکی از اضلاع مهم این توافقنامه بود ،توقع داشتیم اقدام بهتری انجام دهند. اروپایی‌ها صرفا در موضع گیری سیاسی و تایید شفاهی برجام توقف کردند؛ همچنین ایجاد کانال مالی که قرار بود در اردیبهشت ماه بعد از خروج ترامپ از برجام انجام شود را چندین ماه به تاخیر انداختند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه INSTEX می تواند نقطه شروعی باشد تصریح کرد: اکنون نیز گرچه دیر است ولی این کانال مالی می تواند نقطه شروعی باشد البته باید تکمیل شود و راهکارهای دیگری برای ارتباط شرکت های بزرگ با جمهوری اسلامی، فروش نفت و برگرداندن دلارهای حاصل از فروش نفت به داخل کشور اتخاذ شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: من امیدوارم کلماتی که در این متن مبنی بر تجارت مشروع یا مشروط آمده معنای عملی آن، نفت در برابر غذا و دارو نباشد. این سیستمی که پول ایران به بانک های اروپایی فرستاده شود و از اروپایی‌ها غذا و دارویی را وارد کنیم، پسندیده نیست و اگر اینگونه باشد همه اجزای حاکمیت و جناح های سیاسی در کشور با آن مخالف هستند.

جمالی نوبندگانی در پایان با انتقاد از شرط اروپایی ها برای ایجاد کانال مالی خاطرنشان کرد: هیچ وقت در برجام اشاره به FATF نشده بود و باید در جایگاه خودش بررسی شود و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم باید مصلحت را در نظر بگیرد و سریع تر اقدام کند اما اینکه چیزی را به چیز دیگری پیوند بزنند که در توافق نامه نیامده است خیلی مناسب نیست.

  • منبع خبر : شفقنا