افزایش ۵۰ درصدی تقاضای گاز در جهان طی ۲۳ سال آینده
افزایش ۵۰ درصدی تقاضای گاز در جهان طی ۲۳ سال آینده
دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز از افزایش ۵۰ درصدی تقاضا برای گاز طبیعی طی ۲۳ سال آینده در جهان خبر داد و گفت: طبق برآوردهای انجام شده آمریکا، روسیه، چین و ایران، چهار عرضه‌کننده اصلی گاز خواهند بود.

به گزارش نبض انرژی ، محمدحسین عادلی در ششمین کنگره صنعت حفاری و سومین کنگره اکتشاف که امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، درباره آخرین چشم‌انداز مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در دسامبر ۲۰۱۸ منتشر شده است، گفت: در چشم‌انداز سال ۲۰۴۰، جمعیت جهان ۱.۷ میلیارد افزایش پیدا می‌کند که از این میزان ۱.۶ جمعیت شهری است. زمانی که جمعیت شهری بالا می‌رود، تقاضا برای انرژی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش جمعیت بیش‌تر در کشورهایی است که انرژی ندارند.

وی با تاکید بر این‌که صنعت نفت و گاز، تجارت بزرگی در ۲۰ سال آینده خواهد بود، اظهار کرد: کسانی امتیاز دارند که از مسیر تجارت انرژی حرکت کنند و جلو بروند.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان این‌که رشد اقتصاد جهانی طبق گزارش مذکور ۳.۴ درصد در سال خواهد بود، ادامه داد: این میزان در کشورهای توسعه‌یافته پایین‌تر است. در کشورهای در حال توسعه در آسیا که هند و چین را شامل می‌شود، بالاتر بوده و ۴.۳ درصد است. رشد اقتصادی هند ۵.۹ و رشد اقتصادی چین ۴.۷ درصد خواهد بود.

افزایش تقاضای ۵۰ درصدی برای گاز

عادلی در ادامه از افزایش ۵۰ درصدی تقاضا برای گاز خبر داد و گفت: به میزان تقاضا برای گاز ۱۷۱۸ میلیارد مترمکعب اضافه می‌شود که بیش‌تر این نیاز در آسیا، آمریکای شمالی، اوراسیا، اروپا و درنهایت در خاورمیانه است.

وی با تاکید بر این‌که موقعیت گاز در سبد انرژی در آینده ممتاز خواهد بود، اظهار کرد: ۲۲ درصد انرژی جهانی از گاز تأمین می‌شود که این میزان در سال ۲۰۴۰ به ۲۶ درصد می‌رسد. این در حالی است که تقاضا برای نفت از ۳۲ درصد به ۲۹ درصد کاهش خواهد یافت.

بررسی تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز درباره تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر در آینده نیز توضیح داد: در سال ۲۰۱۷، ۸۱ درصد انرژی مورد نیاز جهان از انرژی‌های فسیلی تأمین شده است و این میزان در ۲۳ سال آینده به ۷۶ درصد می‌رسد. طبق برآوردهای انجامی، این میزان در بدترین حالت به ۵۶ درصد خواهد رسید.

به گفته عادلی برآوردها حاکی از آن است که چهار کشور آمریکا، روسیه، چین و ایران عرضه‌کننده‌های اصلی گاز در دنیا هستند.

ال ان جی در تجارت بین‌المللی گاز مسلط می‌شود

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ادامه با بیان این‌که سهم ال ان جی در حال حاضر ۳۳ درصد است، گفت: این میزان در خلال ۲۳ سال آینده تغییر می‌کند و ال ان جی مسلط خواهد شد و سهم آن در تجارت بین‌المللی گاز به ۴۵ درصد می‌رسد، زیرا ال ان جی توانسته همه محدودیت‌های سیاسی را دور بزند.

  • منبع خبر : ایسنا