استفاده از درآمد صادراتی برق و گاز در عراق نیازمند رایزنی قوی است
استفاده از درآمد صادراتی برق و گاز در عراق نیازمند رایزنی قوی است
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: برای اینکه بتوانیم از درآمد حاصل از صادرات گاز و برق به عراق، در این کشور استفاده کنیم، نیازمند رایزنی قوی هستیم.

به گزارش نبض انرژی، سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به توافق ایران و عراق برای واریز درآمد صادرات برق و گاز ایران به عراق در بانک TBI، گفت: عراق اساسا نظام بانکی قوی در شمایل آنچه در ایران درباره آن صحبت می کنیم ندارد و برعکس نظام صرافی قوی ای دارد. تنها بانکی که در عراق در امورات بین المللی فعال بوده و درآمدهای نفتی و ال سی های عراق در آن وجود دارد بانک TBI است.

وی افزود: به گفته برخی، سهامداران این بانک آمریکایی هستند، اما نیم نگاهی به اسناد مالکیتی این بانک نشان می دهد که چنین نیست؛ اما موسسه جی.پی مورگان بخشی از درآمد خود را برای نگهداری به این بانک سپرده است.

به گفته رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، در ماه مبارک رمضان رییس بانک مرکزی ایران توافقی را با وزیر امورخارجه عراق در رابطه با این موضوع امضا کرد که به تصویب هیات دولت عراق هم رسید و ساز و کار آن مشخص شد. اما برای اینکه بتوانیم از پول خود در عراق استفاده کنیم نیازمند لابی گری قوی هستیم.

حسینی اظهار داشت: باید برای خرید کالاهای مورد نیاز خود از تجار عراقی استفاده کنیم تا نیازمان برطرف شود، اما در این راستا هیچ تلاشی از سوی ایران نشده است.

وی حجم معاملات بخش دولتی را ٥-٤ میلیارد دلار دانست و ادامه داد: دولت ها مبادلات مالی خود را در چارچوب نظام بانکی انجام می دهند و در حقیقت تمایلی به استفاده از سیستم صرافی ها ندارند، اما حجم معاملات بخش خصوصی که حدود ١٠ تا ١٥ میلیارد دلار است از طریق سیستم صرافی بدون هیچ مشکلی در حال انجام بوده و هست.